image

Představení konceptu soutěží 3x3 - Kosta Iliev, FIBA

17.10.2011 - Martin Peterka
počet přečtení: 654
vytvořeno 17.10.2011, upraveno 17.10.2011

V basketbalovém prostředí se už nějaký čas rodí nová disciplína. Hra 3 na 3 už má za sebou dokonce i první mistrovství světa . FIBA se nijak netají tím, že by této disciplíně chtěla věnovat v budoucnu velkou pozornost. Koncept ambiciózní disciplíny, jejímž cílem je probojovat se na program olympijských her, přijel do Prahy představit zástupce FIBA  - sportovní ředitel 3x3 Kosta Iliev.

Novou basketbalovou disciplínu si měli možnost vyzkoušet především hráči a hráčky do 18 let, pro které FIBA uspořádala na začátku září první mistrovství světa. Mezi účastníky průkopnického podniku byly také reprezentace České republiky. Pravidelná mistrovství světa by měla být jednou z hlavních složek mezinárodních akcí ve hře 3 na 3, která má být výhradně venkovním sportem. Tomu by mělo být přizpůsobeno i vybavení. Kurt bude tvořen speciálními plastovými deskami, na jejichž vývoji FIBA intenzivně spolupracuje, a které by měly zajistit kvalitní povrch i při deštivém počasí. Akce v rámci 3 na 3 by měly mít jednak reprezentační charakter, ale také by měla být možnost sestavit mezinárodní tým pro světové turnaje.

Rozvoj této discipliny by se měl odehrávat ve dvou rovinách. První je síť mezinárodních turnajů World Tour, navazující na klasickou aktivitu streetballových turnajů, organizovaných v Evropě Streetballovou asociací. Tato World Tour, určená pro hráče nad 18 let, by měla zasáhnout všechny kontinenty. Na každém by se měl totiž odehrát jeden turnaj ze světové série. Výjimku v tomto budou mít zřejmě USA a Evropa, kde by mohly turnaje být dva až tři. Základem jsou turnaje na národních úrovních, ze kterých se budou kvalifikovat družstva do turnajů organizovaných FIBA ve vybraných městech (v Evropě např. Paříž, Madrid) FIBA požaduje na národní úrovni minimální počet tří turnajů, které by určily účastníky národního finále. Jeho vítěz (či případně další tým – podle národní kvóty) bude mít právo účastnit se World Tour. Družstva účastnící se těchto turnajů se nemusí skládat striktně z občanů jednoho státu.

Turnaje World Tour budou pořádány pro 16 týmů a budou ohodnoceny příslušnou prize-money. Kromě turnaje pro šestnáctku top týmů bude současně probíhat také turnaj pro mladší kategorie, jehož by se mohlo zúčastnit vždy 200 – 300 hráčů. „Chceme, aby tyto dvě akce probíhaly zároveň. Vše bude doplněno hudbou, zábavou, pro diváky postavíme mobilní tribuny,“ nastínil koncepci World Tour Kosta Iliev. Nejlepší týmy z každého turnaje World Tour pak postoupí do superfinále, které se bude konat v New Yorku.

Každý turnaj na národní i mezinárodní úrovni bude ohodnocen příslušným bodovým koeficientem, který se stane základem pro vytváření žebříčku hráčů. „Hráč bude moci absolvovat více turnajů a pokaždé třeba s jiným týmem, proto se budou body za umístění v turnaji připisovat každému hráči individuálně,“ vysvětlil Iliev. Ranking by měl být spuštěn na stránkách FIBA 3x3 v únoru 2012.

Druhou rovinou jsou soutěže družstev reprezentující jednotlivé Federace. Vrcholem pro národní týmy by měla být světová mistrovství, která FIBA zamýšlí pořádat pro dvě kategorie – U18 a seniory. Pro tato družstva již bude třeba klasická registrace hráčů na národní úrovni a pro vrcholné akce i u FIBA. Juniorské mistrovství světa se bude konat každý rok na konci června. Pro seniorské kategorie pak FIBA vyhradila termín na přelomu srpna a září, přičemž první se uskuteční v roce 2012. V mužské kategorii bude moci na šampionátu startovat 32 týmů, v ženské pak 24. Pro každou z pěti zón FIBA budou určeny kvóty účastníků. „Na světový šampionát se budou moci kvalifikovat reprezentace ze země, která bude během sezony pořádat minimálně tři turnaje a národní finále. Aby mohl hráč reprezentovat svoji zem, bude muset během léta odehrát minimálně jeden turnaj na národní úrovni,“ vysvětlil kritéria nominace Kosta Iliev.

Samotnou kapitolou jsou pak olympijské hry. „Dvacet let se snaží FIBA rozšířit počet basketbalových týmů, které se mohou účastnit olympijského turnaje. Stále slyšíme odmítavé stanovisko. 3 na 3 je tak příležitostí nejen pro navýšení počtu basketbalistů, ale také pro menší federace, které se jinak jen velmi těžko prosazují v klasickém basketbalu 5 na 5. Rýsuje se slibná šance, že by disciplína 3 na 3 mohla být ukázkovým sportem již na OH v Riu 2016. Organizátoři jsou nám nakloněni,“ neskrýval optimismus Kosta Iliev. Předstupněm pro účast na olympijských hrách jsou olympijské hry mládeže, na kterých už se basketbal 3 na 3 objevil. Zástupci FIBA jednají také o možnosti zapojení do programu univerziády.

Vytváření rankingu a nominací vyžaduje registraci hráčů. Pro tu vytváří FIBA speciální software. Povinnost registrovat hráče a týmy budou mít organizátoři národních turnajů. Veškerá registrace bude probíhat on-line. FIBA chce takto oslovit nové cílové skupiny hráčů odlišné od basketbalu 5 na 5 a rozšířit tak základnu registrovaných basketbalistů. „Byli bychom rádi, kdybychom měli v průběhu času oddělené hráče a soutěže od klasického basketbalu. Od toho jsme ale ještě hodně daleko. Teď je to otevřené,“ uzavřel představení disciplíny 3 na 3 Kosta Iliev.


Kosta Iliev

 

 

Všechny zprávy

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

Deník

Deník
Zprávy a publicistika z regionů České republiky i ze světa. Deník

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

Basketmag.cz

BASKET Magazín je jediným tištěným médiem, které je v Česku a na Slovensku zaměřeno na basketbal. Webový portál BASKETMAG.CZ nabízí denní informace ze světa basketbalu.Basketmag.cz

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

 

PARTNEŘI ČBF

Czechtourism

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Lotus

Lotus je značka, pod kterou se začal ve Španělsku v roce 1980 odvíjet příběh dnešní velké hodinářské rodiny Festina Group, v současnosti jednoho z nejúspěšnějších hodinářských uskupení světa. Lotus

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Asosiace školských sportovních klubů

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR