image

Řadu detailů si z toho můžu vzít - říká po měsíční zkušenosti na univerzitě Milena Moulisová

20.11.2014 - Martin Peterka
počet přečtení: 1011
vytvořeno 20.11.2014, upraveno 20.11.2014

Uplynulý měsíc strávila ústřední trenérka mládeže Milena Moulisová v Americe. Díky programu FIBA Europe pro absolventy certifikátu FECC měla možnost nahlédnout pod pokličku univerzitního týmu University of Delaware. Zpátky do České republiky si nepřivezla celé basketbalové recepty, ale střípky poznatků, které mohou český basketbalový produkt okořenit.

 

Hodnoceni_AmerikaMilena Moulisová byla vybrána mezi sedm účastníků z více jak dvou set uchazečů. V historii existence projektu byla dokonce první ženou, které se podobná možnost naskytla. Celý projekt je hrazen z prostředků FIBA Europe, Olympijské solidarity a University of Delaware. Mileně Moulisové se splnilo přání, když právě součástí univerzitního týmu jednoho ze spolupořadatelů se chtěla stát. Měsíc strávený za mořem pak trenérce v mnohém odhalil silné i slabé stránky amerického univerzitního systému.

 

„I když basketbalová úroveň týmu byla průměrná, z měsíční zkušenosti si mohu vzít řadu detailů pro projekty, které mě v rámci mé pozice na ČBF čekají, jako například koncepce mládežnického basketbalu, kempy budoucích nadějí, semináře či basketbalový slovník,“ má Moulisová jasno v tom, že pobyt na univerzitě byl pro další práci inspirativní.

 

„Systém univerzitního basketbalu je velmi odlišný v mnoha aspektech – taktika, struktura soutěže, pravidla, tréninkový proces, atd. Uvedu jeden příklad: u nás se klade důraz na rychlý protiútok, oni se soustředí hlavně na postupný útok, na zakončení mají 30 sekund. My se můžeme více soustředit na rozvoj hráčů a týmu. Na univerzitě se hráčky každým rokem mění a činnost trenéra se tak blíží spíše té manažerské, kdy většina jeho práce je zaměřena na získávání nových hráček v několikaletém předstihu,“ nachází v obou systémech řadu odlišností.

 

Do detailů pak jednotlivé prvky rozebírá ústřední trenérka mládeže ve svých čtyřech blozích, které v zámoří sepsala. Každý z nich se věnuje jinému tématu:

- Coaching Staff – Realizační tým

- Vybavení univerzitního týmu

- Tréninkový proces a přípravné období

- Na jeden den studentkou

 

Například ve druhém blogu si můžete prohlédnout detailní rozbor vybavení, jaké mají hráčky a realizační tým k dispozici. „Ty podmínky jsou opravdu nesrovnatelné. Sama praxe ale ukazuje, že výsledný produkt ve většině případů není na vybavení zcela závislý,“ dodává. „Američané mají skvělou organizaci doprovodných akcí pro podpůrné prostředí a oddanost vůči svému klubu a jeho identitě. To by mohlo být impulzem pro některé české kluby,“ míní Moulisová.

 

To, že v realizačním týmu najdete v podstatě na jakoukoliv věc určeného člověka, nemusí být vždy jen ku prospěchu věci. „U nás se chtějí trenéři dále vzdělávat, zajímají se o problematiku např. fyziologie zátěže, psychologie a podobně, mají trenérské vzdělání, jsou licencovaní. Tam na všechny tyto oblasti mají buď specialisty, ale pouze u nejlepších univerzit, nebo trenér takový přehled nemá a ani se mnohdy o nic jiného než vítězství nezajímá, což má velký vliv na sestavování tréninkového procesu,“ ocenila české trenéry.

 

Kromě samotné stáže na univerzitě byl čas si popovídat i s ostatními účastníky projektu z jiných evropským zemí: „Musím říci, že český systém oceňují. Někteří nám závidí náš systém center a zkušenosti s výchovou mladých basketbalistů a basketbalistek, i finanční podporu. Máme na čem stavět a náš mládežnický program vylepšovat, což je momentálně mým hlavním cílem.“

 

Je jasné, že v každé koncepci se dají najít nedostatky, na jejichž odstranění je potřeba pracovat. Navíc do nich vstupují odlišná prostředí. Z univerzitního systému si tak můžeme vyzobat detaily, které český systém oživí a doplní v těch oblastech, kde to potřebuje nejvíce a kde je to vůbec možné.

 

 

Všechny zprávy

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

Deník

Deník
Zprávy a publicistika z regionů České republiky i ze světa. Deník

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

Basketmag.cz

BASKET Magazín je jediným tištěným médiem, které je v Česku a na Slovensku zaměřeno na basketbal. Webový portál BASKETMAG.CZ nabízí denní informace ze světa basketbalu.Basketmag.cz

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

 

PARTNEŘI ČBF

Czechtourism

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Lotus

Lotus je značka, pod kterou se začal ve Španělsku v roce 1980 odvíjet příběh dnešní velké hodinářské rodiny Festina Group, v současnosti jednoho z nejúspěšnějších hodinářských uskupení světa. Lotus

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Asosiace školských sportovních klubů

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR